Air India is virtueel failliet: het bedrijf torst een schuldenlast van 8 miljard dollar, en heeft slechts 13% van de markt in handen. Twee decennia geleden was dat nog bijna 100%. Het is op dit momenteel slechts de derde grootste speler op de markt in India.
De regering heeft nu besloten te grijpen wat er nog te grijpen valt, in de hoop dat vers privaat kapitaal het schip nog kan keren.
Het is niet de eerste keer dat de Indische overheid het zinkend schip wil verlaten: in 2001 had de regering een princiepsakkoord met Singapore Airlines, maar door de terroristische aanslagen van 11 september trok Singapore Airlines zich terug.
In 2012 werd nog een faillissement afgewend doordat de overheid, onder luid protest, 5.8 miljard dollar pompte in het bedrijf. Sindsdien is de schuldgraad enkel maar sterker toegenomen.
Zelfs een integratie in de Star Alliance in 2014, waardoor bepaalde internationale vliegroutes en verbindingen geoptimaliseerd konden worden, bracht geen zoden aan de dijk.
Air India is een slangenkuil van wielig tierende corruptie: momenteel loopt een strafrechtelijk onderzoek tegen (ondertussen voormalige) board members schimmige deals sloten met vliegtuigbouwers en luchthavens aan woekerprijzen, waardoor Air India plots meer investeerde en verlieslatende bestemming.
Vooral op die lijnen wordt Air India weggeconcurreerd door private spelers, zoals Indigo, GoAir, SpiceJet en Jet Airways. InterGlobe Aviation, de moederholding van Indigo, is geïnteresseerd in de aandelen van de Indische overheid, die wellicht voor een prikje zullen worden overgekocht.
Het is niet ondenkbaar dat Indigo zich inkoopt in AirIndia om bepaalde routes gewoon te sluiten, om zo het marktaandeel van haar kernactiviteiten met Indigo te versterken.
Bron: India Times
Foto: Himmat Rathore







Reacties
Er zijn nog geen reacties.